Milovníci krásné přírody a historických parních „mašinek“ si letos připomínají 120. jubileum tzv. Posázavského Pacifiku. Málokdo však ví, že u vzniku a realizace dnes již legendárního “Posázavského pacifiku“ stálo také výše jmenované družstvo.
Toto družstvo v prosinci roku 1893 předložilo žádost na výstavbu trati z Čerčan do Modřan s odbočkou ze Skochovic do Dobříše, v únoru roku 1894 mu byla Zemským výborem Království českého schválena potřebná finanční zápůjčka. Byl zpracován projekt trati a v březnu roku 1895 družstvo získalo koncesi ke stavbě a provozu železnice na dobu 90 let. První úsek dlouhý přibližně 16 km byl hotov a dán do provozu v poměrně krátké době - již v lednu roku 1897. Kouzlo krajiny i většinu úseků železniční tratě, která je vedena skalními kaňony, mnoha raženými tunely, či vysoko klenutými viadukty je možné obdivovat a vychutnat si i v dnešní době. Na Družstvo pro výstavbu místní dráhy Čerčany-Modřany- Dobříš už jen zavzpomínáme, ale je důkazem toho jak všestranná byla a může být i v současnosti forma družstevního podnikání.